Welkom bij edunamics
Dit zijn wij
DIT ZIJN WIJ
edunamics
Edunamics adviseert en ondersteunt scholen, schoolbesturen en professionals in het onderwijs bij het nemen van hun volgende ontwikkelstap(pen). Onze ambitie is om koploper in ontwikkeling te zijn en onze oplossingen duurzaam borgen in het onderwijs. Als groep adviseurs, ieder met haar/zijn eigen kwaliteiten en specialiteiten, kunnen we een breed palet aan ondersteuning bieden, passend bij elke opdracht. Bovendien zijn we altijd op zoek naar nieuw mensen met een visie, zodat we onszelf en onderwijsland continu kunnen blijven ontwikkelen.
DEZE TOPPERS STAAN VOOR JE KLAAR
Ons team
-
Bert Visser
Directeur/eigenaar/adviseur -
Kees Parent
Directeur/eigenaar/adviseur -
Bob Hoogendam
HR adviseur - consultant -
Lennert Duindam
Onderwijsadviseur/Schoolleider -
Paul van Hees
Onderwijsadviseur – Analist
Bert Visser
Inzetbaar als:
Verandermanager
Consultant
Hoofd bedrijfsvoering/ bestuursbureau
Concerncontroller
Projectleider
Interim bestuurder
Al bijna 25 jaar werk ik in en voor het onderwijs. Schoolbesturen verder helpen in hun ontwikkeling is wat ik doe. Ik barst van ideeën en onderneem graag met anderen om dit te realiseren. Mijn drijfveer is om met Edunamics bij te dragen aan de versteviging van gepersonaliseerd leren voor elke leerling!
Ik heb plezier in het ontwerpen van koers/ strategie van schoolbesturen. Daarbij aansluitend bij landelijke ontwikkelingen en op de sturingsfilosofieën van bestuurders. Daarnaast ben ik bedreven in inrichten van de daarbij passende scholenorganisaties, bedrijfsvoering en staforganisaties. Ik maak strategische vergezichten beheersbaar en concreet. Als a-typische noordeling is de beweging en energie van medewerkers voor mij belangrijk. Mijn kracht zit de continuïteit van een schoolbestuur te bewaken en te borgen. Ik ben direct, open en schakel snel. Voor mij geldt het motto: “alles wat je aandacht geeft, dat groeit”.
Ik heb vertrouwen in ieder mens, want iedereen bezit talenten. Het is de kunst eruit te halen wat erin zit. Door deze instelling ben ik staat mensen zich eigenaar te laten voelen van hun eigen ontwikkeling en die van de scholenorganisatie. Ik stel me loyaal op ten aanzien van het gezamenlijke resultaat, ik verwacht dat ook van anderen en stel hierin hoge eisen aan mezelf en mijn omgeving.
Ik ben in te zetten als (verander)manager, senior consultant, adviseur en sparringpartner van bestuurders, Raden van Toezicht en gesprekspartner van GMR’en en bonden. Natuurlijk in Nederland maar ook op de Antillen. Daarnaast ben ik ondernemer en werk ik graag samen met andere ondernemers om schoolbesturen verder te helpen.
Kees Parent
Inzetbaar als:
Adviseur
Interim Manager PO en VO
Kwartiermaker
Interim hoofd bedrijfsvoering/ bestuursbureau
Verandermanager
Projectleider
HRM Adviseur
Ik ben Kees Parent. Ongeveer vanaf mijn 30e jaar ben ik actief in de onderwijswereld. Eerst als collega van mijn vader (ook Kees Parent) die me aan het begin van mijn carrière direct op allerlei plekken in het diepe gooide (overigens zonder me aan mijn lot over te laten). Later in dienst van een groot schoolbestuur voor Primair Onderwijs en Voortgezet Onderwijs. Daar ging het snel en groeide ik door naar adjunct- en vervolgens algemeen directeur. Bij dit schoolbestuur heb ik in 5 jaar enorm veel geleerd over alle facetten van het onderwijs en heb ik mijn eigen visie kunnen ontwikkelen op de manier waarop je leerlingen zo goed mogelijk bedient, maar ook op wat niet bijdraagt aan het leren van kinderen. Sinds 2014ben ik directeur/eigenaar van Edunamics en ben ik me steeds meer gaan richten op samenwerking en verandering: Het begeleiden van fusies, maar ook van complexe bestuurlijke samenwerkingstrajecten.
Mijn werkwijze in dergelijke trajecten heeft een aantal voor mij belangrijke kenmerken:
1. De ambitie is mijn opdrachtgever
Bij samenwerkingstrajecten is er altijd sprake van meerdere opdrachtgevers. Deze opdrachtgevers hebben weliswaar vaak een zelfde ambitie, maar vaak ook verschillende belangen of kijken vanuit een ander perspectief naar de samenwerking. Door me te verbinden aan de gezamenlijke ambitie en tegelijkertijd de individuele belangen niet uit het oog te verliezen kan ik onafhankelijk opereren en voor alle partijen een integere en voorspelbare gesprekspartner zijn.
2. Expliciet maken wat impliciet is
In mijn werk kom ik vaak complexe situaties tegen. De trajecten zijn van zichzelf al complex, maar “de onderstroom” maakt het vaak nog ingewikkelder. Ik durf vragen te stellen, juist daar waar het schuurt en zaken aan te snijden die andere mensen liever mijden. Door expliciet te maken wat impliciet is zorg ik voor ruimte om anders te kijken en voortgang. Ik zeg altijd maar: als het op tafel ligt, kunnen we het er ook afvegen!
3. Mensenwerk
In het onderwijs werken we met mensen/professionals. Ik probeer altijd op zoek te gaan naar wat de mensen waarmee ik werk beweegt en hoe ik ze in beweging kan krijgen. Ik heb geleerd dat het daarbij helpt om vanuit “de bedoeling” te werken in plaats van vanuit regels, procedures of “logica”. Ik ben daarmee gesprekspartner van bestuur, directie, MR en de leerkrachten.
4. Zorgen dat er besluiten genomen worden
Het nemen van besluiten is een onderschat fenomeen in het onderwijs. We praten graag en veel over wat ons beweegt en wat we willen bereiken. We vergeten nogal eens ook gewoon besluiten te nemen. Besluiten nemen vraagt om moed, verantwoordelijkheid en kennis. In mijn werk zorg ik dat beslissers in positie worden gebracht om de goede besluiten te nemen. Zonder besluiten geen voortgang!
Bob Hoogendam
Inzetbaar als:
HR manager,
HR consultant,
Programma manager
Procesbegeleider,
Projectleider
Dichter
Lennert Duindam
Inzetbaar als:
Onderwijs adviseur,
Schoolleider,
Procesbegeleider,
Fusiebegeleider,
Projectleider
De principes van waaruit ik werk
Als docent stonden voor mij drie basisprincipes vast;
Wees authentiek
Door een rolmodel te zijn in authenticiteit creëer je ruimte voor diversiteit. Jezelf kunnen zijn is een basisvoorwaarde voor groei.
Leren lukt alleen als het betekenisvol is
Hier begint de intrinsieke motivatie voor ontwikkeling. Als begeleider in een leerproces moet je opzoek gaan naar wat dit voor iemand betekent.
Maak plezier
Wat je uitstraalt is besmettelijk. Maak dus plezier, werk hard en durf fouten te maken. Een leerling luistert niet naar wat je zegt, maar doet wat jij doet.
Inmiddels sta ik niet meer voor de klas. Maar of ik nu projectleider ben van onderwijsvernieuwing, bestuurders help bij het vaststellen van de strategische planning of een onderwijsteam in kaart breng als onderzoeker van teamcultuur, deze basisprincipes neem ik altijd mee.
Paul van Hees
Inzetbaar als:
PO scholen
Onderwijs adviseur
Analyse scholen
Verandermanager
Strategieontwikkelaar
Visualisaties
PO bestuur
Adviseur Onderwijskwaliteit
Fusietrajecten
Dagvoorzitter
Visualisaties
Ik ben Paul van Hees, en een deskundige in het primair onderwijs met geloof in en respect voor kinderen en volwassenen, gedreven en gepassioneerd als het gaat om de ontwikkeling van iedereen in en rond de school. Met creativiteit wil ik mensen inspireren, motiveren en meenemen in het proces om te komen tot een stevig fundament en organisatie die in balans is. Dat betekent ook luisteren naar wat er speelt. Ik kom snel tot de kern zodat we kunnen gaan werken aan de mogelijke verandering die nodig is.
Heldere doelen primair onderwijs
De doelen voor het onderwijs zijn voor mij heel helder. Het gaat om de brede ontwikkeling van het kind, waarbij kinderen kennis en vaardigheden verwerven en inzicht krijgen in wie ze zijn als persoon om zo een goede burger te worden. Die optimale ontwikkeling staat bij mij voorop.
Beeld zegt meer dan woorden
In de praktijk zie ik vaak dat er mooie plannen en beleidsstukken worden geschreven. Deze worden gepresenteerd aan het onderwijskundig team, het bestuur, de inspectie, ouders en soms ook leerlingen. Deze documenten zijn vaak moeilijk leesbaar en voor de meeste lezers niet in begrijpelijke taal geschreven. Een procestekening, ook wel procesvisualisatie genoemd, maakt een plan of beleidsstuk inzichtelijk. De motivatie en het werkplezier voor de medewerkers gaan omhoog. De teamleden zijn trots op het feit dat een beleidsplan of verandering gerealiseerd wordt. De klanttevredenheid gaat omhoog.