Welkom bij edunamics

Dit hebben we geleerd

Edunamics

Van onze fouten leren wij!

Niet alles wat wij doen gaat zoals wij hadden verwacht. Ook wij leren van onze fouten. Een aantal voorbeelden van wat wij hebben geleerd.

Analyse van de situatie

Regelmatig worden we gevraagd om in crisissituaties te ondersteunen. Dat kunnen we goed en doen we graag. Toch zijn we in het verleden wel eens geconfronteerd met situaties waarbij de omstandigheden vooraf anders zijn geschetst dan dat wij zelf tijdens het uitvoeren van de opdracht analyseerden.. Dan kan de ondersteuning stroef verlopen. In ons vak is vertrouwen in elkaar erg belangrijk. Soms hebben opdrachtgevers een blinde vlek of schatten zij situaties net iets anders in. Vandaar dat in onze aanpak nu altijd een eigen analyse is verweven. Zo krijgen we de vraag achter de vraag nog beter in beeld. Op die manier kunnen we de situatie bevestigen zoals die is geschetst en/of kunnen we vooraf de ‘blinde vlekken’ signaleren. Hiermee houden we dan rekening in onze aanpak.

Hercontracteren

Hoe zorgvuldig een aanpak ook is afgestemd en wordt uitgevoerd, soms wijzigen de omstandigheden waarop noch de opdrachtgever noch wij als adviseurs invloed hebben. Nieuwe omstandigheden vragen ook om nieuwe oplossingen en soms een andere aanpak. Door schade en schande hebben wij geleerd die nieuwe situaties expliciet te benoemen. Een mondelinge afstemming volstaat niet altijd. Dat is in de waan van de dag niet altijd even makkelijk. Even stilstaan, de verwachtingen over en weer checken en waar nodig de opdracht iets aanpassen: hercontracteren.

Het hercontracteren is ook belangrijk wanneer belangrijke spelers binnen onze opdracht en samenwerking wisselen. Nieuwe bestuurders en directeuren hebben eigen (nieuwe) verwachtingen. Het is goed om tijdig het gesprek hierover te voeren en dit te borgen.

Plezier

Een van onze belangrijke pijlers in onze sturingsfilosofie is plezier. Plezier voor de opdrachtgever en plezier voor ons als adviseurs. Er zijn weleens van die opdrachten waarbij dat plezier niet altijd aanwezig is. Er is dan vaak sprake van botsende karakters. Natuurlijk stellen we ons professioneel op, maar op het moment dat de opdracht met tegenzin gaat, maken ook wij dit inmiddels bespreekbaar.

Kaleidoscoop

Kaleidoscoop

Kaleidoscoop